Back to previous page

Wat te doen bij

Extreme vrieskou

Als gevolg van de klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met hele warme zomers, maar ook hele koude winters. Vooral ouderen, baby's en zieken lopen dan risico op onderkoeling.  

Deel artikel
Wat te doen bij extreme vrieskou
  • Kleed je warm aan.
  • Denk ook aan mensen in je omgeving met een kwetsbare gezondheid!
  • Isoleer je huis en gebruik tochtstrips op plekken waar ramen of deuren niet goed sluiten.
  • Sluit buitenkranen en waterleidingen af in onverwarmde ruimtes om bevriezing te voorkomen.
  • Maak alleen noodzakelijke reizen.
  • Ga je naar buiten? Bedek je huid en draag extra lagen kleding. Ben alert op sieraden: piercings en oorbellen kunnen vastvriezen aan je huid tijdens temperaturen kouder dan 10 graden onder nul, vooral in combinatie met wind.
  • Draag reflecterende kleding tijdens het wandelen of fietsen.
  • Maak je voertuig voor vertrek helemaal sneeuwvrij om je zicht te verbeteren. Gebruik sneeuwkettingen als er een dikke laag sneeuw ligt.
  • Rijd langzamer en houd ruime afstand tot andere weggebruikers. Vermijd abrupte stuurbewegingen.
  • Zorg dat in je auto een deken, zaklamp en wat eten en drinken aanwezig zijn bij langere ritten.
  • Zorg dat je de contactgegevens van de pechhulp paraat hebt.
  • Volg de weerberichten via weerdienst KNMI en blijf op de hoogte van de verkeersinformatie.
Hoe herken je onderkoeling?

Onderkoeling ontstaat als iemand langdurig is blootgesteld aan lage temperaturen. De kenmerken zijn koude rillingen, verwardheid en zwakte. Drink daarom warme dranken, eet regelmatig en beweeg voldoende om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Vooral ouderen, zieken en baby’s kunnen snel onderkoeld raken.

Wat te doen bij/na hevige sneeuwval en gladheid

Tips bij hevige sneeuwval en gladheid 

Wat betekenen de weercodes groen, geel, oranje en rood?

Het Koninklijke Nederlandse Meteorologisch Instituut (KNMI) kan weerswaarschuwingen geven.

  • Bij code groen zijn er geen bijzonderheden.
  • Bij code geel is er mogelijk kans op gevaarlijk weer. Het is in dit geval belangrijk om alert te blijven.
  • Bij code oranje is er grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Het is in dit geval belangrijk om goed voorbereid te zijn.
  • Bij code rood is een weeralarm van kracht. Hierbij kan sprake zijn van extreem weer met een grote impact op de samenleving. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat de maatschappij ontwricht kan worden. Bij deze weercode dien je direct actie te ondernemen.
  • Meer uitleg over weercodes
Wie bel je voor hulp?

Bij levensbedreigende situaties bel je altijd 112. 

Download de app Onderweg van de ANWB. Hier kun je onder andere melden dat je met pech langs de weg staat en ontvang je verkeersinformatie.

Waar vind ik meer informatie over dit thema?

Op de website van het KNMI vind je de actuele weerswaarschuwing.

Extreem weer: extreme vrieskou

De belangrijkste adviezen bij extreme vrieskou

Extreem weer: extreme vrieskou
Body
  • Kleed je warm aan.
  • Denk ook aan mensen in je omgeving met een kwetsbare gezondheid!
  • Isoleer je huis en gebruik tochtstrips op plekken waar ramen of deuren niet goed sluiten.
  • Sluit buitenkranen en waterleidingen in onverwarmde ruimtes af om bevriezing te voorkomen.
  • Maak alleen noodzakelijke reizen.
  • Bedek je huid en draag extra lagen kleding als je naar buiten gaat. Pas op met sieraden: piercings en oorbellen kunnen vastvriezen aan je huid.
  • Draag reflecterende kleding als je gaat wandelen of fietsen.
  • Maak je voertuig voor vertrek helemaal sneeuwvrij om je zicht te verbeteren. Gebruik sneeuwkettingen als er een dikke laag sneeuw ligt.
  • Rijd langzamer en houd ruime afstand tot andere weggebruikers. Vermijd abrupte bewegingen.
  • Zorg dat in je auto een deken, zaklamp en wat eten en drinken aanwezig zijn bij langere ritten.
  • Zorg dat je de contactgegevens van de pechhulp paraat hebt.
  • Volg de weerberichten via weerdienst KNMI en blijf op de hoogte van de verkeersinformatie, bijvoorbeeld via de ANWB.